لو لاک لما خلقت الافلاک
اگر تو نبودی ، افلاک را نمی افریدم .

وجود پیامبر و اهل بیت ، نه تنها علت غایی افرینش جهان بلکه حکمت افرینش ادم نیز هستند.
غرض اصلی از درخت ، میوه است که در اغاز اندیشه باغبان پدید میاید ،و درخت می نشاند ،اگر چه در خارج، میوه به عنوان نتیجه نهایی از درخت ، اشکار میشود .وجود پیامبر، میوه درخت نبوت است که در اغاز در علم خداوند منظور گشته و بر زبان پیامبران قبل و لابه لای کتب انان به کنایات و استعارات و تمثیلات ، بشارت داده شده .و سرانجام به عنوان جامع ترین و کاملترین ثمره افرینش ، در عرصه طبیعت به عنوان جلوه گاه صفات جلال و جمال حق افریده شد و با افرینش او ، ایینه هستی جلا یافت و جانی در پیکر هستی دمیده شد:

جهان چون توست یک شخص معین تو را او گشته چون جان ، او تو را تن

نکته قابل تامل این است که این تقدم از نوع تقدم علت غایی بر علت فاعلی نیست .چیزی ورای آن است .چون اولی را همه انسانها و به ویزه پیامبران دارا هستند .

ولی این پیشتازی و سیادت از جنسی دیگر است که در روایات به آن اشاره شده که :

نحن اول خلق الله و اول خلق عبد الله و سبحه و نحن سبب خلق الخلق و سبب تسبیحهم .....

پس پیشتازی وجودی محمد ص برتر از تقدم علت غایی بر علت فاعلی است

گر چه در صورت نمودار دو عالم گشته ام

چون به معنی بنگری هر دو جهان من بوده ام

به برکت این روز ولادتش ، شکوه و عزت اسلام را در جهان از درگاه ربوبی مسالت میکنیم.