مرز ميان اسراف و اقتار در کلام امام رضا عليه السلام

 استاذنت الرضا (عليه السلام) في النفقة علي العيال؟

فقال (عليه السلام): بين المکروهين .

فقلت: جعلت فداک لا والله ما اعرف المکروهين.

قال: فقال له:

يرحمک الله اما تعرف ان الله عز و جل کره الاسراف و کره الاقتار (1)

فقال (عليه السلام): والذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و کان بين ذلک قواماً. (2)

از امام رضا عليه السلام درباره چگونگي تامين مخارج خانواده جويا شدم، فرمود: (مخارج خانواده) حد وسط است ميان دو روش ناپسند. گفتم فدايت شوم: به خدا سوگند نمي‎دانم اين دو روش چيست؟ فرمود: رحمت الهي بر تو باد، آيا نمي‎داني که خداوند بزرگ اسراف (زياده‎روي) و اقتار (سخت گيري) را ناخوشايند دارد و در قرآن فرموده است: «آنان که هرگاه چيزي ببخشند نه زياده‎روي کننده و نه خست ورزند، و ميانگين اين دو حد را در حد قوامي (مايه پايداري و بقاي زندگي) ببخشند.»

از ديدگاه امام رضا عليه السلام، پس از محدوديت‎هاي گذشته در مسائل مالي و کسب مال، تصرفات در اموال شخصي نيز محدود است، يعني اموالي که طبق اصل مالکيت فردي، به شخص تعلق دارد و اختيار آنها در دست اوست و به ظاهر انگاشته مي‎شود که او مي‎تواند در آنها هر گونه که خواست تصرف کند، در واقع اين چنين نيست، و تصرفات در اموال شخصي نيز محدود و مشروط است، و هر کس در مال خود نيز مجاز نيست هر گونه بخواهد تصرف کند، بلکه تصرف او بايد در حد ميانه و دور از اسراف باشد. هر گونه اسراف و مصرف زياد در اموال شخصي و براي شخص مالک، ممنوع است. انفاق بالاترين و ارزشمندترين نوع تصرف در اموال شخصي است، و شخصي که مال خود را انفاق مي‎کند، بهترين نوع تصرف را در آن انجام داده است، به ويژه که براي افراد خانواده خودش باشد، با اين وصف، اين تصرف نيز محدود و مشروط است. بايد انفاق در حد متعادل و وسط (و حد قوامي) باشد، نه زياده از مقدار لازم و نه کمتر از آن. چنان که در حديث امام رضا عليه السلام بدان اشاره شد.

«اسراف» و «اقتار» ، دو حد نامتعادل و نامعقول و غير قوامي و غير مشروع مصرف است، حد مشروع و معقول، حد ميانه و نظام قوامي قصد، اقتصاد و ميانه‎روي است، چنان که در حديث امام رضا عليه‎السلام بدان اشاره رفت. امام در کلامشان فرمودند: پرداخت مخارج خانواده، ميان دو مرز قرار دارد: مرز اسراف و زياده‎روي (و تجمل‎گرايي و پر مصرفي)، و مرز اقتار (تنگ‎گيري و کمتر از حد لازم خرج کردن) و ايجاد کمبود در زندگي.


با بررسي احاديث ديگري که از امام رضا عليه السلام در اين زمينه رسيده است، به مرزهاي دقيق‎تري از مفهوم اسراف دست مي‎يابيم. در کوچک‎ترين چيزها، حتي آنها که در نظر مردم بي ارزش و دور ريختني جلوه مي‎کند، امام اسراف را روا نمي‎داند. لذا فرمودند:
«من الفساد قطع الدرهم و الدينار و طرح النوي (3) ؛ تکه تکه کردن درهم و دينار (يا هر پولي ديگر که آنها را از استفاده بيندازد)، و دور افکندن هسته خرما (که ممکن است بذر نخلي شود، يا به مصرف ديگري آيد) از جمله کارهاي فاسد و نادرست است.

در آشاميدني‎ها و خوردني‎ها نيز در نظر امام رعايت حد ميانه لازم است، حد ميانه مايه دوام و سلامت مزاج است، و زياده‎روي و پرخوري بدن را مي‎فرسايد و عمر را کوتاه مي‎کند، و موجب انواع بيماري‎ها مي‎گردد. لذا ايشان در اين زمينه مي‎فرمايند:

«لو ان الناس قصدوا في المطعم لاستقامت ابدانهم (4) ؛ اگر مردم حد ميانه را در خوراک رعايت مي‎کردند بدن‎هاشان پايدار (و سالم) مي‎ماند.

حد ميانه در خوردن، متناسب با رشد تن و روان آدمي است. در پوشيدن نيز، رعايت جانب حد ميانه و دوري از تجمل‎گرايي و اسراف لازم شمرده شده است. (5)

 

پي‎نوشت‎ها:

1ـ سفينة البحار، ج 1، ص 615 / الحياة، ج 4، ص 205 .

2ـ سوره مبارکه فرقان، آيه 67 .

3ـ مسند الامام الرضا (عليه السلام)، ج 2، ص 314 .

4ـ الحياة، ج 4، ص 215 .

5ـ اين گونه تعاليم در قرن‎ها پيش که موضوع بازيافت زباله و استفاده از زباله‎ها مطرح نبوده، اعجاز است.

 

منبع:

کتاب امام رضا عليه السلام؛ زندگي و اقتصاد ؛ محمد حکيمي
استخراج از سايت تبيان.