دلیل شهادت امام رضا

کنون ببینیم دیگران درباره درگذشت امام(ع) چه گفتهاند.
نظر برخی دیگر از مورخانبا نگرشی سریع بر اقوال مورخان درباره درگذشت امام(ع) به بررسی ناهماهنگی گفتهها و نقطه نظرهایشان خواهیم رسید.
عدهای در این باره فقط خود حادثه را گزارش کردهاند ولی هیچگونه ذکری از علت آن ننمودهاند و فقط بر سبیل تردید چنین آوردهاند: «گفته میشود که او مسموم شد و درگذشت» (مانند یعقوبی در جلد دوم ص 80 از تاریخش).
نظر دسته سومعدهای دیگر مسموم شدن امام را پذیرفتهاند ولی معتقدند که این جنایتبه دست عباسیان صورت گرفت. سید امیر علی دارای همین عقیده بود که احمد امین نیز بدان اشاره کرده. (4)
برای این نظر سند تاریخی جز آنچه که «اربلی» نقل کرده، وجود ندارد. وی عبارتی مبهم در این باره نوشته: «چون دیدند که خلافتبه اولاد علی انتقال یافته علی بن موسی را سم دادند و او در رمضان به طوس درگذشت» (5).
نظر چهارمبرخی نیز گفتهاند امام به دست مامون مسموم گردید ولی این به رهنمود و تشویق فضل بود.
به نظر ما مامون هرگز نیازی به تشویق یا راهنمایی برای انجام این کار نداشت، چه خود موقعیت امام را بخوبی احساس میکرد. روشن است که این نظریه برای تبرئه مامون ابراز شده، چه فضل مدتها پیش از امام به دست مامون کشته شده بود. از این گذشته، چگونه میتوان باور کرد که مامون این جنایت را تنها به خاطر خوشایند فضل انجام داده و خودش هیچگونه تمایلی بدان نداشته است!
نظر پنجمبرخی دیگر گفتهاند که امام به مرگ طبیعی درگذشت و هرگز مسمومیتی در کار نبود. برای اثبات این موضوع دلایلی ذکر کردهاند.
یکی از این افراد «ابن جوزی» است که پس از نقل قول از دیگران که نوشتهاند پس از یک استحمام در برابر امام(ع) بشقابی از انگور که بوسیله سوزن زهرآلود مسموم شده بود، نهادند و او با تناول انگورها مسموم شده بدرود حیات گفت، ابن جوزی مینویسد که این درست نیست که بگوییم مامون عامل مسموم کردن وی بوده باشد. چه اگر اینطور بود پس چرا آنهمه در مرگ امام ابراز حزن و اندوه میکرد. این حادثه چنان بر مامون گران آمد که از شدت اندوه چند روز از خوردن و آشامیدن و هر گونه لذتی چشم پوشیده بود. (6)
البته عبارت ابن جوزی حاکی از آن است که مسموم شدن امام را پذیرفته ولی منکر آنست که مامون عامل این جنایتبوده باشد.
«اربلی» نیز به پیروی از ابن جوزی همین عقیده را ابراز کرده و همانگونه بر گفته خویش دلیل آورده است.
احمد امین نیز از کسانی است که معتقدند کسی غیر از مامون بود که سم را به امام خورانیده، چه او حتی پس از مرگ امام و ورودش به بغداد هنوز جامه سبز میپوشید و بعلاوه، مامون با علما درباره برتری حضرت علی(ع) مباحثه میکرد (7)
دکتر احمد محمود صبحی نیز چنین پنداشته که داستان مسمومیت امام رضا(ع) از مطالب ساختگی شیعه است که هرگز بین موقعیت امام در نزد مامون که از آن همه ارجمندی برخوردار بود با خورانیدن سم به او، تناقضی احساس نمیکنند. (8)
دلایل کسانی که در تبرئه مامون از جنایتسم خورانی سعی کردهاند، به شرح زیر خلاصه میگردد:
1 - پیمان ولیعهدی که به موجب آن امام پس از مامون به خلافت میرسید.
2 - بزرگداشتشان امام و تایید شرف و علم و فضیلت وی و ارجمندی خانوادهاش.
3 - به همسری وی در آوردن دخترش که خود عامل تحکیم دوستی میان آن دو بود.
4 - استدلال مامون بر برتری علی(ع) در برابر علما.
5 - ابراز اندوه فراوان پس از درگذشت امام بطوری که از خوردن و آشامیدن و دیگر لذتها روی گردانده بود.
6 - دفن کردن امام در کنار قبر پدرش رشید، و اینکه او خود بر جسد وی نماز گزارد.
7 - پس از درگذشت امام، او همچنان لباس سبز میپوشید حتی پس از ورودش به بغداد.
8 - پیوسته با علویان به رغم اقدامهای مکرر بر ضدش، مهربانی مینمود.
9 - خلق و خوی مامون به او اجازه چنین جنایتی نمیداد.
10 - مسمومیت امام از جعلیات شیعه است.